Quadres del romanticisme
Quadres del romanticisme
"L'anhel de llibertat
potència l'INDIVIDUALISME I EL SUBJECTIVISME : el romàntic, en el seu
afany per trencar límits, entra en conflicte amb si mateix, amb el món i
amb el destí."
Caspar David Friedrich (1774-1840) Caminante sobre un mar de nubes.
La muerte de Chatterton, Wallys, Henry.
El puerto de noche, Friederich
"interés i la trobada
amb la naturalesa (que és presentada c omo un gran organisme espontani,
vivent, lliure i salvatge) , on l'individu podia retrobar-se, despertar
els seus sentits, expressar els seus sentiments amb llibertat . La
naturalesa és presentada com a model de creació : els autors volien ser
tan creatius com ella, buscant l'espontaneïtat, la intensitat i
l'originalitat . D'esta manera, l'escriptor havia de ser més un geni amb
un talent innat que un poeta savi que haguera aprés el seu art per
mitjà de l'estudi."

Caspar David Friedrich (1774-1840) Caminante sobre un mar de nubes.
"Com ja fera Werther, el
suïcidi es convertix en qüestió central per a l'ànima romàntica. El
poeta anglés Chatterton (1852 - 1870) es va llevar la vida al conéixer
la falsedat dels poemes arcaics per ell presumptament descoberts , tema
que va transformar Vigny en una obra teatral."

"La naturalesa s'adapta a
l'estat anímic. Sol tractar-se d'una naturalesa salvatge, ambientada en
llocs recòndits (desolats erms, ruïnes melancòliques, jardins i
cementeris solitaris, altes muntanyes, boscos misteriosos, torrents,
tempestats, mar embravit. Predomina el nocturn (enfront de la «luz»
il·lustrada, que propícia el sobrenatural (fantasmes) , el macabre
(cadàvers) ... Els elements es tornen símbols: els astres, les
tempestats, les flors, etc"
En l'ànima romàntica s'unixen un fort anhel
religiós i una angoixa de dubte: l'acabada de reivindicar arquitectura
gòtica servix de correlat formal per a esta tensió íntima"
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada